החופש של החגים לא יתקיים בחנוכה ואלו עלויות נוספות עלינו לכלול בתקציב לשנת 2020

מחיאות הכפיים של בתי הספר של החגים היו מוקדמות מדי. התקציב הראשון שירד מסדר היום הינו תקציב בית הספר של החגים. הסיבה: למשרד החינוך חסר היה תקציב בסעיפי חינוך מיוחד. ותחת מגבלות הפעולה של ממשלת מעבר, השביתות שריחפו מעל פתיחת השנה הוסרו, שנת הלימודים נפתחה כסדרה והסכום החסר הגיע על חשבון "בית הספר של החגים" שתוכנן לחנוכה. זו הזדמנות שלנו לנסות יחד ולהתכונן לבאות. והתשובה לא מרנינה: אי אפשר לדעת להתכונן. הערפל רב.

קצב הגידול של תלמידי החינוך המיוחד גובר והולך, כ 270 אלף תלמידים. כמעט כפול מלפני 15 שנה. התקציב נאמד בכ 10 מליארד שקל. הפתרון היצרתי הנובע בראש ובראשונה משיקולי תקציב הינה לשלב את תלמידי החינוך המיוחד בלקויות הקלות בכיתות רגילות. בעוד העלות השנתית של תלמיד במערכת החינוך המיוחד מוערכת ביותר מכפי 5 מעלות תלמיד במערכת החינוך הרגילה (בעיקר בגין כיתות הלימוד הקטנות יותר וכן תוספות שרותי פרא רפואי). שילוב התלמיד במערכת החינוך הרגיל בתוספת סיוע אישי, יגיע רק לכפי 2 מעלות תלמיד במערכת הרגילה.

כאן בדיוק נכנסת הרפורמה בחינוך המיוחד שאושרה לפני כשנה ביולי 2018. מטרת הרפורמה היא להגדיל את שילובם של תלמידי החינוך המיוחד בחינוך הרגיל, מה שמוזיל עלויות. השנה החל פיילוט במחוז הצפון לקראת שילובה בכלל מערכת החינוך בשנה הבאה.

משרד החינוך הוסיף אמנם אלפי שעות לימוד ובנה מרחבי למידה, משרד החינוך הכשיר עובדי הוראה בהכשרות מהירות בנושאי השתלבות, אך טענת מורים והורים שכרגע אין בפני מי להשמיע (ממשלת מעבר…): השתלמויות קצרות אינן יכולות להדביק פערי ידע ולהכיל את התלמידים במסגרת החינוך הרגיל. לא די באנשי צוות מסייעים.

כחלק מאותה רפורמת שילוב – נקבע גם שמערך ועדות השמה לחינוך שנוהלו בעבר בעיקר ברשויות המקומיות מנוהלות כעת ע"י משרד החינוך בשיתוף הרשות. הועדות ינוהלו בכללים אחידים. לבקשת ולעמדת ההורה ניתן משקל משמעותי בבחירת מקום הלימוד של ילדו.

המשמעות התקציבית הינה: לאור העובדה כי סייעת כיתתית ממומנת בשיעור 30% ע"י הרשות המקומית, תוספת תגבור וסיוע לתלמידים משתלבים עומדת להיות מושתת על הרשויות. במקום בו הרשות לא משלימה את חלקה הנדרש, המוסד ייחשף לתוספת עלות.