משרת אם הינה תוספת אחוזית לעו"ה שהינה אמא לילד מתחת לגיל 14 ומועסקת לפחות 79% משרה. בעולם טרום הרפורמות הגדרת משרת אם היתה פשוטה מאוד: "עובדת הוראה אם" העובדת מעל 79% לפי דרישת המעסיק, תהיה זכאית לתוספת בשיעור % 10 לשכרה המשולב. (ציטוט מתקנון שירות עו"ה) בשנים האחרונות – עם עדכון הרפורמות השונות גם תנאי העסקת "עו"ה אם" השתנתה מאוד
טבלה א – מסכמת את זכאות העובדת למשרת אם:
הסכם העסקה
|
משרה מזכה
|
בסיס משרה
|
ש"ש פרונטל מזכות
|
שעות פרונטל למחנך (ללא שעות חינוך)
|
|
גני ילדים
|
עולם ישן
|
79%
|
30
|
23.7
|
20.7
|
אופק חדש – גננת אם
|
30.4
|
24.02
|
24.02
|
||
אופק חדש – גננת סבב
|
33.8
|
26.7
|
26.7
|
||
יסודי
|
עולם ישן א-ו
|
79%
|
30
|
24
|
21
|
עולם ישן ז-ח
|
24
|
19
|
16
|
||
אופק חדש
|
36
|
21
|
21
|
||
על יסודי
|
עולם ישן
|
79%
|
24
|
19
|
16
|
עוז לתמורה – הסכם ישן
|
מספר שעות
|
40
|
19
|
16
|
|
עוז לתמורה – הסכם חדש
|
38
|
19
|
16
|
(בטבלה זו לא נכנסנו לאחוזי התוספת למורה ולנתוני התקצוב של המוסדות)
קוריוז נחמד?!: מורות ברפורמת אופק חדש עד לשנה זו, משרד החינוך חישב לעובדות אלו זכאות למשרת אם, (לכאורה בטעות!) גם למי שעובדת 20 ש"ש… כך נוצר מצב בו מורות שעובדות זו לצד זו 20 ש"ש – אחת תהיה מתוקצבת בתוספת שעות אם, וזו החדשה לא.
טבלה ב – מסכמת את תקצוב המוסד בגין משרת אם:
תוספת תקצוב תוספת אם מועברת לפי מודל נורמטיבי בהיקף קבוע וללא בחינת היקף ספציפי במוסד.
להיקף המשרה יכולה להיות השפעה גם על פרופיל המוסד, בבתי ספר יסודי ובמוסד על יסודי המגישים מצבת.
זכאות למשרת אם אינה מגדילה את התקציב למוסדות אלא את זכאות המורה בלבד. נטל התשלום על המוסד.
כך למשל, גם מוסד המעסיק גברים בלבד נהנה מאותה תוספת. מוסד בו כולן אמהות מתוקצב בחסר מהותי.
למשל – במסגרת יצוג של איגוד מוסדות הגנים נבדקו על ידינו כ 1000 גני ילדים בהם מועסקות גננות, בפיזור ארצי בקרב מפעלים שונים. נמצא כי היקף האמהות עומד על כ 50%! בעוד בפועל מתוקצב בשיעור 25% בלבד.
להלן טבלה המציגה את היקף תקצוב תוספת אם במוסדות החינוך השונים.