במסגרת שולחנות עגולים, שמשרד האוצר מקיים, לקראת תיקון נוהל שר האוצר לשנת 2025, וכמי שטיפלה וייצגה מאות עמותות נתמכות, להלן תיקון שלדעתנו ראוי לשקול להטמיע בנוהל שר האוצר, בנושא העברת כספים:
- העברות כספים לגורם אחר- המצב הנוכחי והבעיה
סעיף 9 ג' בנוהל התמיכות קובע כי "מוסד ציבור המקבל תמיכה לא יעביר כספים ללא תמורה לתאגיד או לגורם אחר במישרין או בעקיפין". קיימת פרשנות כי עמותה נתמכת אינה רשאית לעסוק בתחום הסיוע לנזקקים, מאחר שמדובר בהעברת כספים אסורה על פי סעיף 9 ג' לנוהל התמיכות, "העברה ללא תמורה לגורם אחר". לדעתנו, אין צל צילו של ספק כי אין זה רצון המחוקק ונדרשת הבהרה או לחילופין תיקון טעות סופר.
הרחבה ממספר היבטים שונים כי ככל הנראה מדובר בטעות סופר ולא מעבר לכך:
- מטרת החשכ"ל הינה לאסור העברת כספי תמיכה לגופים אחרים על מנת למנוע העברות "צינור". ככל הנראה הנוסח "גורם אחר" בא להוסיף גורם עסקי או ציבורי שאינו מאוגד כתאגיד, כגון: עוסק, שותפות או אדם פרטי שלא במסגרת קידום המטרות. אין הכוונה לצמצם את צעדיה של העמותה ולמנוע ממנה את הפעילות אשר לשמה היא הוקמה.
- מאות ואלפי עמותות נתמכות מבצעות פעילות של סיוע לנתמכים, בין בכסף ובין בשווה כסף. אין הסבר מניח את הדעת שהחשכ"ל יבקש למנוע פעילות ליבה זו, לבקש קיזוז רטרואקטיבי מהגופים לשנת 2020 ולבצע שינוי מהותי זה ללא הסברה לציבור ובטח לא הסברה מסיבית. נציין כי וועדת מלכ"רים בלשכת רואי חשבון קיימה פגישה ודיונים עם החשכ"ל טרם פרסום סופי של הנוהל. במהלך הדיונים עלו עיקרי השינויים בנוהל החדש. שינוי בדבר אי העברת כספים לפרטיים לא הוזכר, וניכר כי מדובר בפרשנות מילולית שגויה בלבד ולא במהות הסעיף, וכי אין מטרת החשכ"ל למנוע קיום פעילות הכוללת העברת כספים לפרטיים כחלק מקידום מטרות העמותה.
כמו"כ החשכ"ל קיים שוב ושוב הדרכות לציבור ולא הוזכר בהם שינוי מרחיק לכת זה.
- תמיכות סל מזון, קמחא דפסחא וחג אחר הניתנות ע"י משרד הרווחה הן במהותן תמיכות לנזקקים בשווה כסף, בסלי מזון או בתווי קניה. התמיכות מהוות העברת כספי תמיכה לגורם אחר ללא תמורה כהגדרתה בנוהל. ככל שאכן מדובר בהעברות אסורות – מיליוני השקלים של תמיכות אלו אינן עומדות בנוהל, ודינן של מבחני תמיכה אלו להיגנז.
- בהתאם לדוחות ביקורות עומק שהתקבלו, המבקרים "התירו" קבלת מלגות. טענתם היא כי קבלת מלגות הינה כביכול בתמורה. אמנם למעשה, לא קיים הבדל מהותי בין תמיכות למלגות. שני סוגי ההעברות הינן ללא תמורה. ההבדל בין מלגה לתמיכה הוא שמלגה ניתנת בגין לימודים, אף אם האדם לא נזקק לכספים על מנת לקדם את מטרת הלימוד ותמיכה. ואילו תמיכות בנזקקים ניתנות רק לאדם נזקק. עם זאת, בשני המקרים למעשה אין תמורה. ראה חוזר מס הכנסה לעניין העדר תמורה בקבלת מלגה.
משכך, אם הפרשנות תהיה כי לא ניתן לשלם לאדם פרטי – אזי גם כלל כוללי האברכים המשלמים מלגות ונתמכים מאגף מוסדות תורניים בהיקף של מיליוני שקלים כבולים ואינם יכולים להשתמש בכספי התמיכה.
- נוסח הסעיף האמור כפי שפורסם ברשומות אינו תואם לנוסח שפורסם להערות הציבור, שם צוין רק איסור העברה לתאגיד אחר בלבד. לא ייתכן כי בנוסח הסופי יחול שינוי משמעותי שלא הופיע בטיוטה להערות הציבור. להלן נוסח הטיוטה:
נוסף על האמור בסעיף (ב), מוסד ציבור המקבל תמיכה לא יעביר כספים ללא תמורה לתאגיד אחר במישרין או בעקיפין לרבות הלוואה ללא ריבית או עם ריבית, אלא באחד מהמקרים שיפורטו להלן ובלבד שניתן לו אישור על ניהול תקין או אישור על הגשת מסמכים מאת רשם העמותות או אישור מקביל, ככל שקיים מאת הרשם הנוגע לעניין:
- גם בנוסח התחייבות מנהל המוסד מוזכר רק איסור על העברה לתאגידים: מוסד ציבור… לא יעביר כספים ללא תמורה לתאגיד אחר, במישרין או בעקיפין…". מצורף נוסח התחייבות המוסד.
- נציין כי פרשנות זו נתקלנו רק בביקורות עומק של אגף מוסדות תורניים ולא בתמיכות ממשרדים או אגפים אחרים.
- דוגמאות ונתונים מהשטח
ביקורת עומק בעמותה אשר מגייסת תרומות בהיקף של 9 מיליון ש"ח ותמיכות מוסדות תורניים בהיקף של 3 מיליון ₪, מתוך כספי התרומות העמותות תומכת בנזקקים והוצאות רפואיות בסכום של 0.5 מיליון ש"ח
בביקורת המונחת עדיין פתוחה – הומלץ לבצע קיזוז
במסגרת שינוי נוהל שר האוצר בשנת 2020 לא היתה כל כוונה להכליל תמיכות בנזקקים, לפי מטרות העמותה. משכך, יצאה הבהרה מהחשב הכללי למבקרים השונים לא לבצע קיזוזים, אולם לאחרונה השתנתה תמונת המצב.
- הצעות לפתרונות
יוחלפו המילים "לתאגיד או לגורם אחר" למילים "לתאגיד" בלבד, או "לתאגיד עסקי ושאינו עסקי".
ניתן להוסיף הבהרה כי העברה ללא תמורה ליחידים תתבצע רק במסגרת קידום מטרות העמותה, ובהתאם לקריטריונים שקופים ושוויוניים ולפי כל כללי מינהל תקין.
כפי שמופיע בפנייתנו מטעם לשכת רואי חשבון משנת 2021, באופן מפורט.