במסגרת שולחנות עגולים, שמשרד האוצר מקיים, לקראת תיקון נוהל שר האוצר לשנת 2025, וכמי שטיפלה וייצגה מאות עמותות נתמכות, להלן מספר תיקונים שלדעתנו ראוי לשקול להטמיע בנוהל שר האוצר:
א. דד ליין להשלמת דוחות ביצוע על מנת להימנע מעיכוב השלמת תמיכה מעל שנה
פעמים משרדים שומרים 10% אחרונים או 20%.
מוסדות מגישים דוחות ביצוע בחודש מרץ של שנה עוקבת… וממתינים חודשים ושנים! עד לבדיקה ואישור, בעוד הם היו צריכים להשתמש במלוא הכסף בשנת התמיכה.
המלצה: להגביל את זמן הבדיקה המלא תוך פרק זמן סביר.
ב. הגבלת שכר הבכירים
- המצב הנוכחי והבעיה
הגבלת תקרה עד 697 אלף עלות מעביד אינה מאפשרת בעמותות גדולות העסקת עובדים מקצועיים אשר להם הזדמנויות בשוק הפרטי. במצב כזה כוח אדם איכותי אינו עובד כשכיר אלא כיועצים בחשבונית, ללא מחויבות ניהולית. גיוס מנכלים עם יכולות ואחריות מספקים – בלתי אפשרי.
- דוגמאות ונתונים מהשטח
אוניברסיטה _X, מחזור פעילות של 1.453 מיליארד ₪. שכר בכירים כ-900 אש"ח. נראה שעומד בהגבלות מס הכנסה, אך לא בהגבלות חשכ"ל. הקצבות ות"ת עולות על 800 מש"ח. אינה יכולה להיתמך אפילו 1 ₪.
- הצעות לפתרונות
לקבל את מתווה רשות המיסים לעניין סעיף 46, לפיה:
עמותה בהיקף מעל 50 מיליון ש"ח – ישנה דיפרנציאציה:
עמותה בהיקף 50-100 מיליון ש"ח – 2 בכירים אחד מהם 125% והשני .110%
עמותה בהיקף 100-150 מיליון ש"ח – 5 בכירים אחד מהם 150% והיתר .125%
עמותה בהיקף מעל 150 מיליון ש"ח – 8 בכירים אחד מהם 175% והיתר .150%
ג. הקלה במתן הלוואות בהיקף נמוך ולזמן קצר כחלק ממטרות העמותה
- המצב הנוכחי והבעיה
הנוהל אוסר מתן הלוואות לגוף אחר, זאת ללא קביעת סכום או שיעור מינימלי המהווה העברה אסורה.
באופן זה, ייתכנו מקרים בהם סכום ההעברה שולי ביחס למחזור הפעילות, אשר בהתאם למטרותיה יכולה לסייע לעמותות אחרות וכיום הכללים בסעיף 9 (5) הם בלתי ישימים.
- דוגמא:
עמותה עם מחזור פעילות של 70 מלש"ח שנתנה הלוואה בסכום של 400 אלפי ש"ח, המהווים כ0.5% מהמחזור!
כל סכום ההלוואה צפוי להיות מקוזז מכספי התמיכה!
- הצעה לפתרונות:
רצוי לשקול להחליף את סעיפים 9 (ג) (5) סעיפים ג-ז בהגבלות אחרות וישימות. לדוגמא: לשקול רף מינימלי ולהימנע מהגבלה גורפת. לדוגמא: הגבלה זו תחול רק כאשר סכום ההלוואה גבוה מ-4% ממחזור הפעילות (כחצי חודש פעילות) וכן מ-400 אלפי ₪ ולתקופה של עד שנתיים למשל.